Очакваното продължение на филма от 1986 г. “Топ Гън”, “Топ Гън: Маверик”, излезна в кината миналата година. Един от ключовите елементи, които направиха оригиналния “Топ Гън” толкова успешен, беше неговият култов звуков дизайн и феновете се чудеха дали “Топ Гън: Маверик” ще успее да се доближи до оригинала. Е, може да се каже, че звуковият дизайн в “Топ Гън: Маверик” не само достига оригинала, но и успя да го задмине. Този факт се потвърди и от спечеления Оскар на 95-то издание на Филмовата Академия в категорията „Звук“, присъден на Марк Уайнгартен, Джеймс Матер, Ал Нелсън, Крис Бърдън и Марк Тейлър за тяхната екипна работа върху звуковия дизайн на филма.
Кои са Марк Уайнгартен, Джеймс Матер, Ал Нелсън, Крис Бърдън и Марк Тейлър и как са успяли да създадат толкова впечатляващ звуков дизайн за “Топ Гън: Маверик”?
Марк, Джеймс и Ал са опитни звукови дизайнери, които са работил по множество блокбастъри, включително “Домът Гучи”, “Джурасик свят”, “Дюнкерк”, “Интерстелар” и редица други. Те са известни със своят експертна преценка и професионализъм в създаването на иновативни и впечатляващи звукови ефекти, които помагат да се увеличи преживяването от гледането на филма. Тяхната работа по “Топ Гън: Маверик” не е изключение.
Един от най-впечатляващите аспекти на звуковия дизайн в “Топ Гън: Маверик” е как екипа успява да запише специалните ефекти, използвани във филма. За да се създадат автентични звуци на боен самолет, звуковите дизайнери е трябвало да бъдат доста креативни. Те обикалят въздушни изложения и записват звуците на реални самолети в полет, както и околните звуци на тълпата и атмосферата. По време на тези обиколки, те записват множество звуци на бойни самолети в приземено състояние, както и звуци на излитане и кацане. Записвайки тези звуци, звуковите дизайнери успяват да пресъздадат усещане за реализъм и автентичност в звуковия дизайн на филма.
Освен звукозаписа на реални звуци, екипа създава и редица специални ефекти, за да подобри звуците на самолетите във филма. Звуковите дизайнери използват различни техники, включително и „фоли“, която е процесът на създаване на звукови ефекти чрез звукозапис на обекти от ежедневната употреба. Например, използване на прахосмукачка, за да се пресъздаде звук на двигатели на самолет. Също така се използват метални тръби и други обекти, за да се създаде звук на стържене на метал, който се чува в интензивните битки със самолети във филма.
Марк Уайнгартен създава поредица от оригинални музикални теми за филма, което помогна да се доразвие и подобри общият звуков дизайн. Той работи съвместно с Харолд Фалтермайер, който е кмпозитор на култовата музика за оригиналния “Top Gun”. Заедно те създават поредица от нови произведения, които са вдъхновени от оригинала, като в същото време внасят свеж звук в продължението. Марк работи непрестанно и с режисьора на филма, Джозеф Косински, за да създадат звуков микс, който подсилва въздействието на музиката и звуковите ефекти.
Разбира се, една от главните звезди в “Top Gun: Maverick” са самите изтребители, и звуковия екип трябваше да създаде поредица от специални ефекти, за да подобри техните звуци. За да улови звука на изтребител, който набира скорост например, звуковите дизайнери използват специален микрофон, който може да се справи с екстремните нива на звуково налягане. Те също така използват техника, наречена “преследване с микрофон”, която включва следването на изтребителя с микрофон, докато излита или каца. Тази техника помага да се създаде усещане за движение и енергия в звуковата картина.
Също така, трябваше да се създаде поредица и от други специални ефекти, за да се подобрят звуците на изтребителите във филма. Използвана е техника, наречена “виене”, която включва генерирането на високочестотен звук, който прилича на звука на двигател на изтребител. Също така е използвана техника, наречена “буботене”, която включва генериране на дълбок, нискочестотен звук, който прилича на звука на изтребителен двигател на пълна скорост. Тези ефекти помагат да се създаде усещане за мощ и ускорение в екшън сцените на филма.
Звуковият дизайн на “Топ Гън: Маверик” е истински шедьовър, който подобрява в множество аспекти изживяването от гледането на филма. Звуковият екип прави огромни усилия, за да улови реални звуци и да създаде иновативни специални ефекти, които да дадат живот на изтребителите на екрана. Използването на звукови ефекти, оригинална музика и професионалното им смесване допринасят за общото въздействие на звуковия дизайн. Не е чудно, че екипа печели Оскар за работата си по филма. С впечатляващия си звуков дизайн, “Топ Гън: Маверик” е едно вълнуващо филмово изживяване, което не трябва да се пропуска.